Posts

Showing posts from 2017

5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah si Miow?

Image
Betul ke ibu hamil perlu mengelakkan kucing? Katanya ada kesan bahaya pada bayi dalam rahim . Takutnya .

5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung & Anak Dalam Rahim. Apa Salah si Miow?Ibu pasti. . Topik ni dekat dengan kita. Siapa tak suka kucing kan? . Rumah ibu sendiri ada kucing bermain main . Tapi di luar rumah lah . Ada juga kenalan ibu yang bela kucing dalam rumah. Sampai tidur pun peluk kucing . Nak makan pun . Bagi kucing makan dulu.  . Biar perut sendiri lapar, asalkan kucing kesayangan gebu & kenyang. Dengan bulu bersinar sinar . Ibu tak bergurau tau . Memang ada manusia yang sangat sayang haiwan macam ni Sebenarnya kalau kita dah suka kucing . Tapi kalau kita merancang untuk hamil. Atau dah pun berbadan dua . Boleh ke bela kucing lagi? . Hmmm
.
Memang kena ada pantang larang semasa mengandung. Bukan apa. Anak dalam rahim pun kena jaga . Pernah dengar bahaya . Tak salah untuk pegang kucing semasa mengandung . Cuma . Kita perlu lebih berhati hati dalam penjagaan kebersihan. Ibu syorkan supaya sahabat semua mi…

6 Kebaikan Madu Untuk Ibu Mengandung. Adakah Selamat Di Makan?

Image
6 Kebaikan Madu Untuk Ibu Mengandung. Adakah Selamat Di Makan?Assalamualaikum Wrmbth, Ibu nak kongsi tentang makan madu semasa hamil. Semasa kita mengandung. Banyak betul perubahan yang dialami .
. Serba tak kena jadinya . Ibu dah mengandung 2 kali. Dan kedua duanya memberikan pengalaman berbeza . Kehamilan membawa senarai perubahan yang panjang & yang perlu dilakukan untuk memastikan pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam rahim. . Wanita hamil sering dinasihatkan untuk membuat perubahan pada diet mereka. Dan mesti pantang makan sepanjang kehamilan . Dan ini akan menjauhkan diri dari makanan tertentu yang mungkin menyebabkan risiko kesihatan tertentu. . Banyak betul mitos. . Ada yang kata elok. Ada yang kata tak elok. Sebelum ni kita dah bincang tentang buah yang bagus semasa mengandung . Insyaallah banyak lagi kita akan kongsikan selepas ini . Satu satu darinya adalah mengenai madu. . Adakah madu benar-benar selamat dimakan?  . Sama sama kita bongkarkan
6 Faedah Madu Untuk Wanita Mengandung. Jadi sihat…

15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

Image
15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh! BahayaPerkembangan janin di dalam rahim ibu sangat di pengaruhi oleh apa yang dilakukan oleh ibu mengandung. .
.
Samada cara hidup & apa yang di makan seharian. . Semua ini boleh mengakibatkan gangguan pada perkembangan janin. . Semua ibu sangat berharap bayi yang akan di lahirkan sihat. Sebab itu perlu pantang semasa mengandung . Jadi . Kepada ibu semua . Ada banyak cara boleh dilakukan semasa hamil untuk menjaga kesihatan bayi. . Cuba kita fikir fikirkan .

15 Buah buahan & sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung!

Image
15 Buah buahan & sayur Untuk Kencing Manis Semasa Mengandung!Assalamualaikum Wrmbth, makan buah buahan memang sedap. . Rasanya yang manis & kalau di makan sejuk sejuk .
.
Memang menyegarkan. Tapi ibu selalu tertanya apa buah dan sayur bagus untuk diabetis? . Sebab .

Diet Untuk Ibu Mengandung Kencing Manis. Sedap & Gula Terkawal!

Image
Bagaimana merancang makanan untuk Wanita Hamil Dengan Diabetes?Assalamualaikum Wrmbth, Ibu ucapkan salam ramadhan. 
.
Bulan puasa ni penting untuk sahabat yang sedang mengandung untuk kawal gula
.
.
Terutama kalau ada kencing manis semasa hamil kan.
.
Hari ini ibu nak kongsi diet diabetis untuk ibu hamil.
.
Semoga bermanfaat.
.

Vitamin & mineral yang diperlukan ibu semasa mengandung!

Image
Apa yang perlu dicari dalam vitamin untuk ibu mengandung? Assalamualaikum wrmbth, musim cuti sekolah ni ramai betul orang melangsungkan perkahwinan ya . Mujur tahun ni jatuh pula masa bulan Ramadhan. Kurang sikit .
. Buat pasangan pengantin yang nak anak cepat, Ibu kongsikan tips memilih vitamin untuk ibu mengandung . Dan fungsi masing masing . Selain tu, makanan apa yang perlu diambil. . Semoga bermanfaat. .

Jambatan Ke 3 Klang Dah Siap Di Bina. Ibu suka

Image
Jambatan Ke 3 Klang Telah Siap Di Bina
Assalamualaikum Wrmbth, Alhamdulillah. Dalam masa tak sampai setahun pembinaan dah siap jambatan ni
.

Kalau dulu ibu nak pergi kerja kena seberang jambatan di tengah bandar klang yang sedia sesak tu
.
Sekarang dah boleh jimat masa 20 minit
.
Wah wah
.
20 minit tu
.
Senang hidup ibu macam ni
.
Ibu rasa orang luar Klang tak tahu kot kat mana jambatan ke 3 ni kan?
.
Lokasi Jambatan ke 3 Menyeberangi Sungai Klang.
Ibu bukan orang Klang pun
.
Takdir Allah swt, dapat kahwin anak selangor
.
Duduk kat sini pun dah 7 tahun
.
Jambatan ni menghubungkan sungai udang / sungai bertih di seberang sungai dengan kampung batu 3 & kampung tanjung syawal
.
Kalau nak pergi bandar bukit tinggi memang senang lah
.
Kalau dulu nak beli Shaklee klang kena pergi lalu jalan jauh. Sekarang dah dekat je. Senang kerja. Tak payah nak pergi jauh jauh untuk cod vitamin kan
.
Google Map Jambatan ketiga Klang.
Kalau tuan & puan nak lalu jambatan ni boleh cari di google map
.
Ibu dah cek, google street vi…

Betul ke Pakai Krim Siang Malam Bagus Untuk Kulit Cantik?

Image
Betul ke Pakai Krim Malam Bagus Untuk Kulit Cantik?Assalamualaikum Wrmbth Ibu ucapkan. Seperti wanita lain, ibu nak juga nampak cantik untuk suami tersayang
.

Penampilan kena jaga kan?
.
Adik cun & mama comel pun sama kan?
.
Ibu ada baca yang penggunaan krim siang & malam boleh bantu kulit kita nampak lebih muda.
.
Lebih lebih lagi kalau kita guna dari muda.
.
Wah
.

Kawal Diabetes Ibu Mengandung Dengan Cara Ini

Image
Kawal Diabetes Ibu Mengandung Dengan Cara Ini.
Assalamualaikum Wrmbth semua, Ibu ucapkan terima kasih kerana lawati blog ni. Beberapa hari lepas ibu ada berjumpa dengan kawan sekampung
.
.
Alhamdulillah, dah makin besar keluarganya. Kawan ibu ni mengandung lagi & ada Diabetes semasa hamil aka GDM
.
Alahai, takut ibu dengar
.

Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3

Image
Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3. Assalamualaikum wrmbth, Terima kasih kerana melawat ibusyurga.blogspot.com. .
.
Hari ini kita akan kongsikan tentang makanan untuk ibu mengandung. . Makanan yang berkhasiat memang sangat penting untuk ibu hamil, kerana akan berpengaruh terhadap kesihatan ibu dan janin.  . Makanan ibu hamil tersebut harus mengandungi pemakanan yang seimbang, ertinya makanan yang dimakan harus dapat memenuhi keperluan pemakanan semasa kehamilan baik dari segi jenis, kualiti dan kuantiti.  .