6 Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung & Bayi Sihat Bersama

6 Makanan Berkhasiat untuk Ibu Mengandung Makan sepanjang 9 bulan hamil

Assalamualaikum Wrmbth, Memang penting untuk mengekalkan diet yang sihat semasa mengandung adalah sangat penting.
.
makanan untuk ibu mengandung

.
Pada masa ini, badan kita memerlukan nutrien tambahan, vitamin dan mineral. Penting untuk ambil makanan berkhasiat untuk ibu mengandung
.
Malah, kita mungkin memerlukan 350-500 kalori tambahan setiap hari semasa trimester ke-2 dan ke-3.
.
Diet yang tidak mempunyai nutrien penting boleh menjejaskan perkembangan bayi.
.
Tabiat makan yang buruk dan berat badan yang berlebihan juga boleh meningkatkan risiko penyakit kencing manis semasa mengandung, dan kehamilan atau kelahiran komplikasi.
.
Secara ringkasnya, memilih makanan sihat dan berkhasiat akan membantu memastikan kesihatan anda dan bayi anda.
.
Ia juga akan menjadikan ia lebih mudah untuk menurunkan berat badan kehamilan selepas anda melahirkan.
.
Berikut adalah 6 makanan yang sangat berkhasiat untuk dimakan semasa mengandung.
.

6 Senarai Makanan terbaik untuk ibu hamil

1. Produk tenusu

Semasa mengandung, anda perlu mengambil protein dan kalsium tambahan untuk memenuhi keperluan janin yang semakin meningkat.

Produk tenusu mengandungi dua jenis protein berkualiti tinggi: kasein dan whey. 
.
Susu adalah sumber makanan kalsium yang terbaik, dan menyediakan jumlah fosforus, pelbagai B-vitamin, magnesium dan zink.

Yogurt, terutama yoghurt greek, sangat bermanfaat bagi wanita hamil.

Ia mengandungi lebih banyak kalsium daripada produk tenusu lain. 
.
Beberapa jenis yogurt juga mengandungi bakteria probiotik, yang menyokong kesihatan pencernaan.

Orang yang mengalami laktose intolerant juga boleh makan yogurt tanpa gejala biasa, terutamanya yogurt probiotik.

Mengambil suplemen probiotik semasa hamil boleh mengurangkan risiko komplikasi seperti preeklampsia, diabetes gestasi, jangkitan vagina seperti keputihan semasa mengandung 
.
Dan alahan ketika mengandung yang menyebabkan kita lesu dan loya semasa hamil. Sampai apa yang dimakan semua keluar semula
.

2. Ubi Keledek

Kentang manis sangat kaya dengan beta-karoten, sebatian tumbuhan yang akan diubah menjadi vitamin A dalam tubuh.

Vitamin A adalah penting untuk pertumbuhan, serta untuk pembezaan kebanyakan sel dan tisu. Ia sangat penting untuk perkembangan janin yang sihat.

Wanita hamil biasanya dinasihatkan untuk meningkatkan pengambilan vitamin A mereka dengan 10-40%.

Walau bagaimanapun, mereka juga dinasihatkan untuk mengelakkan sumber vitamin A berasaskan haiwan yang sangat tinggi, yang boleh menyebabkan ketoksikan apabila dimakan lebihan.

Oleh itu, beta-karoten adalah sumber vitamin A yang sangat penting untuk wanita hamil kerana ia dari sumber tumbuhan.

Kentang manis adalah sumber beta-karoten yang sangat baik. 

Tambahan pula, ubi keledek mengandungi serat, yang boleh meningkatkan rasa kenyang lebih lama, mengurangkan kenaikan mendadak gula darah dan memperbaiki kesihatan dan mobilisasi pencernaan.
.

3. Telur ayam

Telur adalah makanan kesihatan yang paling baik, kerana ia mengandungi sedikit hampir setiap nutrien yang anda perlukan.
.
Sebiji Telur besar mengandungi 77 kalori, serta protein dan lemak yang berkualiti tinggi. 
.
Ia juga mengandungi banyak vitamin dan mineral.
.
Telur adalah sumber besar choline. 
.
Choline adalah penting untuk banyak proses dalam badan, termasuk perkembangan otak dan kesihatan.
.
Pengambilan choline yang tidak mencukupi semasa kehamilan boleh meningkatkan risiko kecacatan tiub neural dan mungkin membawa kepada penurunan fungsi otak.
.
Satu telur keseluruhan mengandungi kira-kira 113 mg choline, iaitu kira-kira 25% daripada pengambilan harian yang disyorkan untuk wanita hamil (450 mg).
.

4. Daging tanpa lemak

Daging lembu, dan ayam adalah sumber protein yang berkualiti tinggi.

Selain itu, daging lembu juga kaya dengan besi, choline dan lain-lain vitamin  B semuanya diperlukan dalam jumlah yang lebih tinggi semasa kehamilan.

Zat besi adalah mineral penting yang digunakan oleh sel darah merah sebagai sebahagian daripada hemoglobin. 
.
Ia penting untuk menyampaikan oksigen kepada semua sel dalam badan.

Wanita hamil memerlukan lebih banyak zat besi, kerana jumlah darah mereka meningkat. 
.
Zat besi amat penting semasa trimester ketiga.

Tahap zat besi yang rendah semasa awal & pertengahan kehamilan boleh menyebabkan anemia iaitu kekurangan zat besi serius, yang menggandakan risiko kelahiran pramatang dan berat bayi dilahirkan rendah.

Memang sukar untuk mencukupkan keperluan zat besi dari pemakanan harian sahaja, terutama sekali kerana banyak wanita hamil tak suka makan daging.

Dan juga kerana morning sickness / alahan mengandung yang membuatkan badan memuntahkan semula apa yang di makan

Walau bagaimanapun, bagi ibu yang suka makan daging, makan daging merah dengan kerap boleh membantu meningkatkan jumlah besi yang diperoleh daripada diet.

Makan makanan yang kaya dengan vitamin C, seperti limau atau lada, juga boleh membantu meningkatkan penyerapan zat besi daripada makanan.
.
Jadi nampaknya, sedap masak daging dengan lauk pedas pedas

Hehe

Orang melaka dan negeri sembilan tak ada masalah kan. Kaki makan pedas
.

5. Air

Semasa kehamilan, jumlah darah meningkat sehingga 1.5 liter. Oleh itu, penting untuk kekal terhidrat dengan betul.

Janin akan mendapat segala yang diperlukan dari badan ibunya.
.
Tetapi kalau kita tidak mengambil air yang mencukupi, badan akan kekurangan air sebab bayi mendapat air yang mencukupi.

Macam mana nak tahu kita kekurangan air
.
Atau mengalami dehidrasi?
.
Tanda tanda dehidrasi ialah
sakit kepala, kebimbangan, keletihan, mood buruk dan memori yang berkurangan.

Tambahan lagi, peningkatan pengambilan air boleh membantu melegakan sembelit dan mengurangkan risiko jangkitan saluran kencing, yang biasa semasa kehamilan.

Garis panduan umum mencadangkan minum kira-kira 2 liter air setiap hari, tetapi jumlah yang anda perlukan sangat berbeza oleh individu.

Jika kita hamil, anda perlu minum kira-kira 1-2 liter setiap hari. 
.
Perlu diingat bahawa anda juga mendapat air dari makanan dan minuman lain, seperti buah, sayuran, kopi dan teh.
.
Minum air tiap kali kita haus, dan minum sehingga anda hilang dahaga.
.

6. Makanan berasaskan bijirin

Makanlah makanan dari bijirin kerana ia boleh membantu memenuhi keperluan kalori yang meningkat dengan kehamilan.
.
Terutama semasa mengandung trimester kedua dan ketiga.
.
Jika di bandingkan dengan bijirin halus, bijirin penuh dengan serat, vitamin dan sebatian tumbuhan.
.
Oat dan quinoa juga mengandungi jumlah protein yang cukup, yang penting semasa kehamilan.
.
Selain itu, bijirin secara keseluruhannya kaya dengan B-vitamin, serat dan magnesium. 
.
Kesemua ini sering kekurangan dalam diet wanita hamil.
.
Semua 6 barang ini boleh dikatakan ada dalam dapur rumah kita.
.
Jadi mudah untuk kita makan semasa mengandung
.
Nak beli di kedai pun senang
.
Tak perlu sampai masuk dalam hypermarket & gedung makanan import.
.
Sebenarnya ada banyak lagi makanan yang bagus di luar sana
.
Tapi lepas mama fikirkan, ada antara barang ni yang susah nak dicari di Malaysia.
.

Rujukan


  1. healthline.com : 13 Makanan untuk ibu mengandung
  2. 12 makanan superfood untuk ibu mengandung
  3. Cara atasi alahan mengandung

.
Sampai jumpa lagi

Comments

  1. Owh.. Ubi keledek bagus ye.. Sha baru tahu.. TQ untuk perkongsian ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang bagus makan ubi keledek untuk ibu mengandung

      sebab kaya dengan sumber beta carotene dari tumbuhan

      badan kita tukarkan beta carotene untuk sumber vitamin A

      Dan tak sama macam vitamin A dari haiwan. Lagi sihat

      Delete
  2. Semua makanan yang ibu zaid kongsikan ni maznee suka

    Terima kasih berkongsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa lah tak suka makan kan maznee

      semua sedap kalau pandai masak

      Maznee ni mesti pandai masak kan

      Delete
  3. makan la apa nak makan.

    Janji yang berkhasiat dan jangan berlebihan.

    ReplyDelete
  4. Saya suka makan ubi keledek. Baru tau berkhasiat juga dimakan semasa hamil. Terima kasih Ibu Zaid berkongsi ilmu yang baik.

    ReplyDelete
  5. Suami yang baik akan pastikan isteri dan anak dalam kandungan dapat khasiat yang mencukupi

    kenalah belanja isteri makan dengan sihat

    ReplyDelete
  6. kalau susah sangat nak makan semua ni, boleh tambah dengan set ibu mengandung shaklee kan Maznee

    ReplyDelete
  7. Zaman masa hakak mengandung dulu internet belum meluas penggunaannya mcm sekarang. Nak mencari info pun tak berapa nak tau.

    Korang sekarang mmg sangat beruntung. Semua dihujung jari.

    ReplyDelete

  8. Ubi keledek tu sodap kowt kalau buat rebus atau bakar. nyum3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah si Miow?

8 Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3 & Pantang larang hamil!