23 Makanan untuk ibu mengandung menurut sunnah & Sains!

23 Makanan sihat untuk ibu mengandung menurut sunnah & Sains! 

Hari ini ibu nak kongsikan makanan yang baik untuk ibu hamil
makanan untuk ibu mengandung
Pemakanan ibu hamil mesti di jaga.

Supaya

Kedua dua ibu & bayi dalam rahim

Sihat & wal afiat

Makanan sihat untuk ibu mengandung

Bagaimana makanan sihat untuk ibu mengandung menjadikan wanita hamil cergas & bertenaga? Ini cara yang terbukti berkesan!
Ibu mengandung perlukan banyak khasiat

makanan sihat untuk ibu mengandung
Makanan sihat & sedap untuk ibu hamil. Sumber: Babycenter

Maklumlah

Dah berbadan 2 kan

Dengan pelbagai kesusahan semasa hamil

Dari alahan & loya semasa trimester pertama.

Kepada kencing manis & gastrik semasa trimester kedua & ketiga

Sangat penting untuk memilih makanan yang betul betul sihat

Dibawah ini ibu sertakan senarai makanan

Yang bagus diambil ibu mengandung

Makanan sunnah untuk ibu mengandung

makanan sunnah untuk ibu mengandung
Makanan sunnah dari sumber hadis & al quran. Sumber: Muslimvillage
Ini 6 Makanan sunnah untuk ibu mengandung yang di sebut dalam Al Quran & Hadis. Berkhasiat & diberkati.

1. Madu lebah untuk ibu mengandung

  • Makanan madu dihasilkan oleh lebah & disebutkan di dalam Al Quran, Surah An Nahlu ayat 69
  • Madu lebah memiliki semua khasiat yang diperlukan badan manusia seperti enzim, vitamin, mineral, air dan pinocembrin iaitu satu antioksida yang membantu meningkatkan fungsi otak. 
  • Antioksida untuk melawan radikal bebas yang boleh merosakkan sel & mencegah kanser
  • Dapatkan madu lebah asli & bukan madu sintetik yang kaya dengan gula

2. Kismis untuk ibu mengandung 


  • Kismis adalah buah anggur kering yang mempunyai banyak khasiat
  • Anggur kering iaitu kismis pula kaya dengan pelbagai vitamin, riboflavin dan folat. 
  • Kismis kaya dengan mineral boron yang membantu meningkatkan fokus, koordinasi tangan & mata.
  • Baik juga untuk meningkatkan memori.
  • Antara khasiat lain kismis untuk kesihatan ialah  mengurangkan tekanan, melancarkan peredaran darah, tambah darah merah, kesihatan jantung & baik untuk otak.
  • Pemakanan kismis telah di amalkan dari dulu lagi iaitu sejak zaman kegemilangan islam

3. Kurma untuk ibu mengandung

  • Khasiat buah ini memang tak dapat dipertikaikan lagi
  • Buah ini mengandungi mineral, vitamin, serat & antioksida yang lengkap untuk keperluan badan.
  • Kurma boleh dimakan semasa kita kurang sihat untuk membekalkan keperluan nutrien badan
  • Kandungan Potassium / Kalium dalam kurma bagus untuk menjaga kesihatan sistem saraf. 
  • Dapat meningkatkan kesihatan otak.
  • Kurma bagus sebagai makanan tambah darah, kekuatan tulang, kemesraan suami isteri, mengawal berat badan, mencegah kanser & elak stroke
  • Ibu mengandung elok makan kurma untuk membentuk otak bayi dari dalam kandungan. 

4. Buah Tin untuk ibu mengandung

  • Buah ini elok dimakan dalam keadaan segar & kering. Sama seperti kismis & kurma 
  • Buah tin kaya vitamin, mineral, serat & antioksida yang tinggi.
  • Buah tin bagus untuk kesihatan sistem penghadaman.
  • Buah ini kaya dengan serat & membolehkan pembuangan toksin dan sisa badan berlaku dengan cekap.
  • Usus yang bersih akan memudahkan penyerapan makanan
  • Sama seperti kurma & kismis, buah ini dipercayai bagus untuk kecerdasan otak.
  • Buah tin yang juga dapat mengawal tekanan darah mampu membantu dalam menangani tekanan dan mengelak serangan strok.

5. Minyak zaitun untuk ibu mengandung

  • Minyak ini kaya dengan polyphenols sejenis antioksida semulajadi yang baik untuk kesihatan
  • Ia juga kaya dengan asid lemak sihat seperti Omega 3 dan Omega 6.
  • Minyak zaitun bagus untuk mengawal kolestrol dalam badan, kesihatan jantung, mengawal tekanan darah, awet muda, sistem daya tahan badan & kerosakan yang disebabkan dari radikal bebas.
  • Para saintis juga telah menemui bukti bahawa minyak zaitun memberi kesan yang baik terhadap tulang dan kesihatan penghadaman serta agen anti-kanser. Tubuh badan yang sihat membantu otak menjadi cerdas secara tidak langsung. Secara khusus kepada otak pula, minyak zaitun membantu meningkatkan keupayaan kognitif dan juga memori. Mungkin kunci utamanya adalah lemak berguna di dalam minyak zaitun yang penting bagi pemantapan kondisi otak kerana 60% komponen otak adalah lemak.

6. Susu kambing untuk ibu mengandung

  • Dikatakan ini adalah susu terbaik selepas susu ibu
  • Dan susu ini sesuai diminum oleh mereka yang alah dengan susu lembu. Tak akan sakit perut
  • Susu kambing kaya dengan khasiat yang bagus untuk ibu hamil. Contohnya perkembangan otak & sistem saraf.
  • Minuman ini membekalkan vitamin, mineral, protein dan lemak yang penting untuk ibu & bayi dalam rahim
  • Susu kambing mempunyai nutrisi 2 kali ganda lebih baik berbanding susu lembu. 
  • Kelebihan bayi yang minum susu ibu & susu kambing dipercayai mempunyai daya tahan yang lebih kuat terhadap penyakit
  • Saiz zarah lemak susu kambing yang lebih kecil membuatkannya lebih mudah dihadam berbanding susu lembu.

Makanan yang terbukti untuk ibu hamil melalui kajian sains

Di bawah ini Ibu sertakan makanan lain yang bagus untuk ibu mengandung

Semua yang baik itu sunnah

Sayur sayuran untuk ibu mengandung

sayur sayuran untuk ibu mengandung

7. Bayam

  • Sayur-sayuran hijau seperti bayam kaya dengan kandungan besi & sangat bagus untuk ibu mengandung
  • Jadikan bayam sebahagian utama diet kita jika ingin meningkatkan hemoglobin kita.
  • Pastikan kita masak sayur hijau ni betul betul. Jaga kebersihan supaya tak sakit perut

8. Brokoli

  • Sayur jenis krusifer memang banyak khasiatnya, brokoli adalah sumber besi yang kaya. 
  • Sayuran ini juga  kaya nutrien penting lain seperti magnesium, vitamin A dan C.
  • Vitamin & mineral dalam sayur ini sangat baik untuk imunisasi ibu mengandung
  • Jika badan kita kurang kuat kerana kurang zat, penyakit & jangkitan kuman pun mudah menyerang. Contohnya keputihan & kencing kotor.

9. Kentang

  • Kentang kaya dengan zat besi & vitamin C.
  • 2 zat ini sangat penting & saling memerlukan untuk tambah darah merah
  • Sebab vitamin c tambah penyerapan zat besi & menjadikannya sangat baik untuk mengelak anemia

10. Ubi bit / Beetroot

  • Sayur yang kaya dengan folat.
  • Selain itu kaya zat besi & vitamin C untuk tambah darah merah

Buah buahan untuk ibu mengandung

buah untuk ibu mengandung
Buah buahan bagus untuk ibu hamil. Sumber: Hairyum

11. Tembikai merah

  • Buah yang sangat sedap & kaya dengan serat yang membantu detoks badan.
  • Sesuai dimakan semasa cuaca panas dapat bantu sejukkan badan
  • Kaya dengan zat besi & vitamin C yang baik.
  • Ini membantu penyerapan besi yang lebih baik meningkatkan hemoglobin dalam darah
  • Antioksida yang menghapuskan radikal bebas dalam badan punca masalah kesihatan seperti kanser

12. Epal

  • Buah epal bukan sahaja baik untuk kesihatan kita & kaya dengan sumber besi. 
  • Rasanya yang sedap & manfaat yang diberikannya dapat naikkan hb rendah.
  • Ibu mengandung boleh makan epal pada bila bila masa untuk kurangkan alahan mengandung yang di deritai semasa 3 bulan pertama

13. Delima / Ar rumman

  • Salah satu buah yang disebut didalam al quran
  • Delima kaya zat besi, kalsium, protein, serat dan beberapa vitamin dan mineral lain. 
  • Bagus untuk ibu hamil yang ada hb rendah & kencing manis

14. Strawberi

  • Buah merah ini mengandungi zat besi dan vitamin C. 
  • Kaya juga dengan serat untuk detoks & lawas
  • Buah beri kaya dengan antioksidan & mencegah kanser
  • Bagus untuk mencegah kencing manis semasa hamil

Daging untuk ibu mengandung

daging untuk ibu mengandung

15. Daging ayam untuk ibu mengandung

  • Daging ayam memang berkhasiat.
  • Terutama bahagian dada kerana kurang lemak
  • Pantang & kurangkan pengambilan bahagian yang banyak lemak ayam
  • Daging ayam kaya protein & zat besi yang diperlukan ibu hamil

16. Daging lembu / daging merah

  • Daging lembu adalah sumber besi yang sangat baik. 
  • Daging merah lebih kaya dengan protein, vitamin & mineral seperti zat besi yang diperlukan oleh ibu hamil berbanding daging putih
  • Ambil bahagian daging yang kurang lemak. 
  • Daging merah (lembu / kerbau) mempunyai lemak  lebih tinggi berbanding daging putih (ayam)

17. Hati untuk ibu hamil

  • Hati ni tempat pengedaran makanan yang telah di hadam sebelum dihantar ke seluruh badan
  • Hati juga tempat racun & logam berat di kumpulkan
  • Hati kaya zat besi

Makanan laut untuk ibu mengandung

makanan laut untuk ibu mengandung

18. Udang untuk ibu hamil

  • Udang kaya dengan zat besi & protein
  • Kurang sesuai di makan sekiranya ada masalah resdung
  • Makan secara berpada pada

19. Ikan kembung

  • Ikan adalah sumber protein yang bagus
  • Tinggi kandungan asid lemak Omega 3 & zat besi

20. Kerang

  • Kerang tinggi kandungan zat besi
  • kerang juga kaya dengan vitamin C & B12.
  • Makan secara sederhana kerana kerang agak gatal

Bijirin & Kekacang untuk ibu mengandung

Bijiran penuh baik untuk ibu mengandung

21. Kacang soya

  • Kaya dengan zat besi
  • Kacang soya juga mengandungi folat dan vitamin C

22. Beras perang

  • Beras perang lebih tinggi kandungan zat besi berbanding beras putih
  • Beras perang juga lebih lambat di hadam

23. Bijirin penuh

  • Bijirin penuh yang bagus untuk ibu hamil mengalami kekurangan zat besi. 
  • Kaya serat & buat kita kenyang lebih lama
Tamat sudah 23 makanan yang bagus untuk ibu hamil

Semoga bermanfaat


Comments

  1. Bagus ada panduan makanan untuk ibu mengandung ni

    Boleh jadikan amalan pemakanan sihat dan berkhasiat

    ReplyDelete
  2. Semua benda yang sunnah adalah baik selama lamanya

    Sebab itu semua diberkati Allah SWT

    Ilmu manusia ni terhad

    Elok amalkan pengambilan makanan sunnah untuk ibu mengandung sepanjang 9 bulan kehamilan

    ReplyDelete
  3. Makanan sunnah memang makanan yg terbaik dan tidak dapat disangkal lagi khasiatnya

    ReplyDelete
  4. Good info Ibu Zaid. TQ. Btw saya kalau preggy... after 3 bln baru boleh makan sesuka hati. Otherwise.. mabuk manjang, nak mkn pun pilih2 nak sesuaikan dgn tekak.

    ReplyDelete
  5. Elok benar perkongsian ni untuk ibu-ibu mengandung di luar sana. Saya ni picky juga tapi adalah juga makanan sunnah ni yang memang jadi kegemaran. So, apalagi, jadikan ajelah habit makanan tu semua!

    ReplyDelete
  6. Memang elok amalkan makanan sunnah semua Tu Kan. Tq for sharing

    ReplyDelete
  7. paling suka makanan sunnah :) memang banyak dah terbukti kebaikannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang sunnah semua bagus

      percayalah pada Rasulullah SAW

      Delete
  8. Hampir kesemua makanan tu ana makan kecuali ubi bit. Delima hampir setiap hari ana makan.

    ReplyDelete

Post a Comment