Top Ad unit 728 × 90

Diet Untuk Ibu Mengandung Kencing Manis. Sedap & Gula Terkawal!

Bagaimana merancang makanan untuk Wanita Hamil Dengan Diabetes?



Assalamualaikum Wrmbth, Ibu ucapkan salam ramadhan. 
.
Bulan puasa ni penting untuk sahabat yang sedang mengandung untuk kawal gula
.
diet sihat untuk ibu hamil diabetis teh kafein
Kurangkan gula dalam teh & kopi, lebihkan manis dalam senyuman


.
Terutama kalau ada kencing manis semasa hamil kan.
.
Hari ini ibu nak kongsi diet diabetis untuk ibu hamil.
.
Semoga bermanfaat.
.

Diabetes yang disahkan semasa mengandung dipanggil diabetes gestasi. 
.
Atau GDM
.
Diabetes gestasi berlaku pada kira-kira 7 peratus daripada kehamilan. 
.
Ia biasanya berlaku pada enam bulan kedua kehamilan & hilang sebaik sahaja bayi itu dilahirkan. 
.
Walau bagaimanapun, jika diabetes semasa hamil tidak dirawat, kita mungkin akan mengalami masalah kesihatan.
.
Masalah macam mana tu?

.
Langkah pertama untuk merawat diabetes semasa hamil adalah dengan mengubah suai diet.
.
Ini akan membantu mengekalkan tahap gula dalam darah pada bacaan normal.
.
Sambil mengamalkan makanan yang sihat. 
.
Kebanyakan ibu mengandung dengan gula darah yang terkawal melahirkan bayi yang sihat tanpa sebarang komplikasi.
.
Jadi
.
Sebab tu kita kena kawal gula semasa mengandung
.
Kurang masalah
.
Salah satu cara untuk mengawal tahap gula dalam darah kita dalam julat normal adalah dengan mengawal jumlah karbohidrat dalam diet. 
.
Makanan yang kaya karbohidrat akan dihadam dan ditukarkan menjadi glukosa darah (sejenis gula). 
.
Glukosa dalam darah penting sebagai sumber tenaga untuk badan kita.
.
Dan
.
Membekalkan khasiat kepada bayi dalam rahim.
.
Penting untuk ibu mengandung mengawal bacaan glukosa supaya terkawal.
.
Rancang makanan yang diambil semasa hamil. 
.
Ambil tahu kalori yang kita ambil seharian
.
Kenapa?
.
Tenaga yang diperlukan oleh setiap orang tak sama.
.
Jumlah kalori yang diperlukan adalah berdasarkan berat sebelum kita mengandung, umur, tahap aktiviti, dan sama ada kita mengandung bayi kembar atau tidak.
.
Diet untuk menurunkan berat badan semasa mengandung tidak digalakkan, kerana kita tidak boleh menerima khasiat yang cukup untuk ibu & bayi dalam rahim
.
Dan ia boleh meningkatkan risiko untuk kelahiran pra-matang.
.
Cuba ikuti garis panduan ini untuk pelan hidangan kita semasa mengandung.
.

1. Karbohidrat

Pengambilan karbohidrat yang tidak mencukupi boleh menyebabkan gula darah rendah (hipoglisemia) untuk wanita yang mengambil insulin & dalam pengeluaran ketone untuk wanita yang mempunyai diabetes gestasi (GDM). 
.
Tapi
.
Kalau terlebih ambil karbohidrat pula boleh menyebabkan tahap gula darah tinggi.
.
Pastikan pelan hidangan kita semasa mengandung mengandungi:
.
  • Karbohidrat kompleks, terutamanya makanan yang tinggi serat seperti oat, beras perang, bran bijirin, roti gandum, seluruh pasta gandum, dan kacang.
  • Buah-buahan segar.
  • Susu.
  • sayur-sayuran segar atau beku.
.
Kadang kadang kita tak sedar
.
Hampir semua makanan yang kita makan seharian
.
Kaya dengan karbohidrat
.
Serius
.
Contohnya
.
Karbohidrat terdapat dalam makanan berikut:

  1. Susu & yogurt
  2. Buah-buahan & jus
  3. Beras, bijirin, bijirin & pasta
  4. Roti, keropok, donut & roti gulung
  5. Kacang kering, kacang pea & kacang dal
  6. Kentang, jagung, keladi, kacang dan tembikai kundur
  7. Gula-gula dan pencuci mulut, seperti gula, madu, sirap, pastri, biskut, air gas & gula-gula juga biasanya mempunyai  banyak karbohidrat.

.

Karbohidrat dalam makanan diukur dalam unit yang gram (g). 
.
Kita boleh mengira berapa banyak karbohidrat dalam makanan dengan membaca label makanan & belajar mengira kalori. 
.
Macam mana tu
.
Dalam jadual pemakanan ni
.
Ada dua maklumat pada label makanan yang sangat penting untuk kita ambil tahu
.
Apa tu
.
2 maklumat ini ialah

  1. Saiz hidangan 
  2. Dan  jumlah karbohidrat dalam gram daripada setiap hidangan.

.
Hadkan makanan ini karbohidrat dalam diet ibu hamil:
  • Gula putih & makanan yang mempunyai kandungan yang tinggi gula putih (bertapis)  contohnya seperti gula-gula
  • kanji halus, seperti bijirin yang diproses sarapan, kentang segera, beras segera atau mi segera
  • Jus buah-buahan
.
2. Protein

Jika fungsi buah pinggang kita terjejas, tak boleh makan terlalu banyak protein

3. Lemak

lemak mono tak tepu dan lemak omega-3 perlu menjadi sumber utama lemak dalam diet kita.
.
Dan bukannya lemak tepu 

4. Serat

Dapatkan bekalan serat yang cukup setiap hari. 
.
Serat boleh membantu menstabilkan tahap gula dalam darah kita & melegakan sembelit, yang biasa berlaku semasa hamil.
.
Tambahkan pengambilan serat dalam diet kita secara perlahan lahan


.
Sebab apa?
.
Kalau perut kita tak biasa.
.
Boleh kembung perut
.
Kalau dah biasa memang tak ada masalah.
.

5. Vitamin dan mineral

Mengambil vitamin pranatal seperti asid folik dan zat besi untuk memenuhi keperluan badan kita yang meningkat untuk mikronutrien ini. 
.
Asid folik diperlukan untuk penghasilan sel-sel darah. 
.
Dan zat besi diperlukan untuk sel-sel darah merah untuk menghantar oksigen ke seluruh badan. 
.
Asid folik juga telah terbukti untuk mengurangkan risiko kecacatan tiub neural janin .

Anda mungkin perlu mengambil makanan tambahan yang kaya vitamin B12.
.
Kenapa?
.
Vitamin B12 penting untuk pengeluaran sel-sel darah merah yang sihat.
.
Vitamin B12 hanya boleh diperolehi daripada sumber haiwan dalam diet.
.
Jadi kawan kawan kita yang vegeterian digalakkan mengambil suplemen vitamin D.

Vitamin & mineral lain, seperti vitamin B dan kalsium, penting semasa mengandung untuk menghasilkan tenaga & memelihara simpanan kalsium badan kita.

Amalan memakan vitamin, terutama vitamin A dan D dalam dos yang besar, tidak digalakkan semasa mengandung. 
.
Dapatkan nasihat doktor sebelum kita makan vitamin dan mineral sebelum memakannya.
.
Antara vitamin & makanan tambahan yang bagus di ambil oleh ibu mengandung yang menghidap diabetis ialah set mengandung kencing manis shaklee
.
Set lengkap vitamin ini cukup lengkap.
.
Pastikan untuk kita dapatkan pandangan doktor sebelum mencuba
.
Sebab apa?
.
Makanan yang sihat pun
.
Kalau kita makan secara berlebihan boleh jadi tak sihat.
.

6. Alkohol

Jangan minum alkohol. 
.
Alkohol haram untuk orang islam.
.
Alkohol tidak selamat untuk bayi dalam kandungan.


7. Herba

Sesetengah herba boleh menyebabkan kelahiran pra-matang 
.
Dan ada herba lain boleh menyebabkan tahap gula darah yang naik tinggi atau turun ke tahap rendah. 
.
Berbincanglah dengan doktor kita sebelum mengambil sebarang herba.
.

5 Amalan pemakanan yang bagus di amalkan ibu mengandung

Berikut adalah beberapa garis panduan pemakanan umum untuk kita yang ada GDM
.
Ini cuma cadangan saja ya
.
Nak ikut boleh
.
Tiada paksaan tau
.

1. Makan pelbagai jenis makanan, Ambil kalori dan karbohidrat dengan sama rata untuk bertenaga sepanjang hari. 

Pastikan kedua-dua sajian utama dan snek kita seimbang.
.
Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan bahawa kita makan 3 hidangan Saiz kecil hingga sederhana setiap hari,.
.
Ini termasuk snek selepas makan malam.


Pelan hidangan kita boleh mengandungi kurang karbohidrat daripada biasa. 
.
Bagus untuk memasukkan karbohidrat kompleks (yang mengandungi lebih banyak serat) dalam diet harian kita. 
.
Ibu suka tambah oat dalam susu
.
Kalau nak sedap, ibu blend bersama kurma
.
Memang kenyang lah
.
Ambil protein & karbohidrat bersama sama pada setiap hidangan.
.
Protein akan membantu kita terasa kenyang lebih lama, kekal bertenaga, & memberikan kawalan gula darah yang lebih baik.
.
Sebab tu Maznee blend susu, oat & yogurt bersama sama
.
Kan campuran protein & oat tu ada karbohidrat & protein
.

2. Jangan melangkau waktu makan. 

Kita mesti berdisiplin tentang makanan & jumlah makanan yang diambil setiap masa. 
.
Gula dalam darah akan kekal lebih stabil jika makanan diagihkan secara sama rata sepanjang hari.
.
Dan konsisten dari hari ke hari.


3. Makan sarapan yang baik. 

Paras glukosa darah kita paling mungkin untuk naik mendadak pada waktu pagi. 
.
Kenapa pula?
.
Sebab
.
Orang Malaysia ni kalau sarapan
.
Fuhh
.
Teh tarik makan dengan roti canai.
.
Lepas tu nasi lemak lagi
.
Memang terbaik lah
.
Terbaik untuk gula naik tinggi
.
Kalau kita nak jaga tahap gula dalam julat yang sihat, kita perlu untuk menghadkan pengambilan karbohidrat (roti, bijirin, buah-buahan, & susu), dan meningkatkan protein (telur, keju, mentega kacang, kacang)
.
Elakkan pengambilan buah-buahan & jus sama sekali.
.

4. Ambil makanan yang tinggi serat

Contohnya seperti buah-buahan segar dan sayur-sayuran, roti gandum & bijirin.
.
Makanan ini perlu lebih masa untuk di hadamkan dan diserap lebih perlahan daripada karbohidrat ringkas.
.
Amalkan setiap hari
.
Sebab
.
Ini akan membantu mengawal kadar gula dalam darah kita daripada naik terlalu tinggi selepas makan.
.

5. Hadkan pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi gula ringkas

Ini memang cukup susah
.
Air gas, jus buah-buahan, teh berperisa dan pencuci mulut seperti kek.
.
Elakkan semua ini sama sekali. 
.
Sebab apa?
.
Makanan ini boleh meningkatkan gula dengan cepat dalam darah kita. 
.

Rujukan

  1. Webmd.com : Diet for pregnant women with diabetes
  2. Ucsfhealth.org : Dietary Recommendations for Gestational Diabetes
  3. Babycenter.com : What type of pregnancy diet should I follow if I have gestational diabetes?
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at ibusyurga.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.
Diet Untuk Ibu Mengandung Kencing Manis. Sedap & Gula Terkawal! Reviewed by Mazni Azmi on June 14, 2017 Rating: 5

11 comments:

  1. Eloklah jaga kesihatan sementara belum kena kencing manis

    Habis rosak saraf dan badan sebab gula

    ReplyDelete
  2. banyak pantang bagi perempuan mengandung ini.. demi kebaikan diri sendiri dan juga bayi juga ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita usaha sebaiknya

      Selebihnya Allah swt punya kuasa

      Delete
    2. Pantang untuk sihat. Usaha selagi boleh

      Delete
  3. Sharing yang bermanfaat. Nanti boleh elak mana yang tak perlu, ambil yang perlu ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab singgah blog ibu ya

      Delete
  4. kebanyakkan ibu mengandung takut nak ambil supplement ketika tengah mengandung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan masa mengandung je nik. Orang kita takut nak telan pil

      Delete
    2. Sanggup lagi tahan sakit dari telan pil yang doktor bagi kan

      Delete

Hak Cipta Terpelihara Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga © 2017-2018

Contact Form

Name

Email *

Message *

Theme images by merrymoonmary. Powered by Blogger.