15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh!

15 Pantang Larang Ibu Mengandung. Elak Sungguh Sungguh! Bahaya

Perkembangan janin di dalam rahim ibu sangat di pengaruhi oleh apa yang dilakukan oleh ibu mengandung.
.
pantang larang semasa mengandung
.
Samada cara hidup & apa yang di makan seharian.
.
Semua ini boleh mengakibatkan gangguan pada perkembangan janin.
.
Semua ibu sangat berharap bayi yang akan di lahirkan sihat. Sebab itu perlu pantang semasa mengandung
.
Jadi
.
Kepada ibu semua
.
Ada banyak cara boleh dilakukan semasa hamil untuk menjaga kesihatan bayi.
.
Cuba kita fikir fikirkan
.
Dalam budaya & adat resam orang melayu
.
Ada banyak amalan yang berkembang dalam masyarakat kita yang berkaitan kehamilan, yang bertujuan menjaga janin selama 9 bulan sampai pada kelahirannya.
.
Jangan buat macam tu
.
Tak elok
.
Jangan makan dot dot dot
.
Ada kan?
.
Ada antara amalan ini yang terbukti betul melalui kajian sains
.
Ada pula yang memang terang terang salah
.
Lepas ni
.
Sebelum kita ikut amalan amalan ini, cuba buat kajian sikit
.
Samada bertanya dengan doktor
.
Atau membeli bahan bacaan yang bermanfaat di kedai buku
.
Semasa mengandung, kita dituntut untuk mencukupkan pengambilan nutrisi yang seimbang untuk perkembangan janin. Itu yang ada makan vitamin mengandung shaklee
.
Insyaallah
.
Kali ini, ibu akan kongsikan 20 amalan yang mesti di elak semasa mengandung
.
Supaya kandungan sihat
.
Mari kita mulakan
.

20 Amalan yang mesti dijauhi supaya ibu hamil & bayi dalam kandungan sihat & wal afiat

1. Makanan Mentah

Makanan mentah yang berasal dari haiwan dan sayur-sayuran mempunyai risiko tinggi menyebabkan gangguan kesihatan.
.
Makanan dari ikan mentah seperti sushi, daging setengah masak & adunan kuih yang masih mentah mengandungi bakteria, virus, dan parasit yang lebih banyak sehingga mengganggu perkembangan janin.
.
Apalagi jika diusia kandungan masih muda masih terdedah kepada keguguran.
.
Sayur-sayuran mentah seperti pucuk mentah mempunyai risiko bakteria yang lebih tinggi berbanding dengan sayur-sayuran lain. Pengambilan buah & sayur semasa mengandung perlulah cermat.
.
Ada baiknya anda mengambil makanan tersebut dengan memasaknya dengan sempurna untuk mengelakkan risiko kesihatan.

2. Ikan dengan Kandungan Merkuri

Memang bagus makan ikan
.
Sumber protein yang sedap & berkhasiat
.
Ramai dari kita sanggup mengeluarkan duit yang banyak untuk makan ikan segar
.
Ikan laut memang sangat bagus untuk kesihatan ibu & janin.
.
Ada ikan laut dalam kaya dengan omega 3.
.
Bagus kan?
.
Memang bagus
.
Tapi
.
Kita mesti memilih dengan teliti kerana ada spesies ikan yang mengandungi merkuri & tidak baik untuk kesihatan kita & janin.
.
Apa contohnya tu?
.
Kebanyakan ikan laut yang tercemar dengan merkuri adalah dari lautan dalam.
.
Contoh ikan yang mengandungi jenis merkuri tinggi 
  • Ikan mackerel
  • Ikan todak
  • tilefish 
  • Marlin
  • Tuna ahi


Dan banyak lagi. 

.
Dikhuatiri kandungan merkuri nya akan mengganggu perkembangan otak & sistem saraf janin.

3. Makanan Penyebab Alahan

Cuba fikirkan samada kita, pasangan atau anak anak yang lain mempunyai sejarah alahan terhadap jenis makanan tertentu.
.
Ada ke?
.
Kalau ada
.
Risiko anak yang di kandung ini mempunyai alahan juga memang ada.
.
Jadi apa yang kita boleh buat?
.
Kita mesti elakkan jenis makanan yang menyebabkan alahan
.
Contohnya seperti kekacang atau produk olahannya.
.
Tak kiralah ketika hamil 
.
Atau semasa menyusu kan anak anak.
.
Kalau kita boleh kawal dengan baik, insyaallah dapat mengurangkan risiko alahan pada anak kita nanti.

4. Minuman beralkohol

Minuman keras / beralkohol akan menghalang penerimaan khasiat makanan & oksigen yang diperlukan janin akan tersekat.
.
Minuman beralkohol yang diambil oleh ibu semasa mengandung akan memberi kesan buruk pada kemampuan otak janin.
.
Kesan?
.
Kesan macam mana tu?
.
Anak yang dikandung berisiko tinggi terjejas fizikal & IQ nya.
.

5. Makanan & minuman berkafein

Banyak kajian yang dilakukan untuk menunjukkan keburukan kafein dengan kehamilan.
.
Lelaki & perempuan
.
Dua dua tak elok ambil kafein secara berlebihan
.
Dalam keadaan normal, iaitu semada kita tidak mengandung pun tak elok ambil kafein dalam jumlah yang berlebihan setiap hari.
.
Apalagi semasa kita dah mengandung
.
Ini kerana, kandungan kafein yang terdapat di dalam minuman seperti kopi, minuman pemberi tenaga & lain lain
.
Boleh menyebabkan risiko keguguran & bayi yang lahir dengan berat badan yang rendah. Kafein mengganggu penyerapan vitamin semasa mengandung
.
Malah dalam keadaan yang lebih serius akan menyebabkan kematian bayi semasa dilahirkan.

6. Kalori yang berlebihan

Bila kita sedang mengandung, badan memang memerlukan tambahan kalori tetapi dalam kuantiti yang cukup & seimbang.
.
Ini untuk mengelakkan masalah berat badan berlebihan / obesiti semasa kita sedang hamil.
.
Ibu hamil yang mengalami obesiti sebelum mengandung akan meningkatkan risiko bayi lahir dengan berat badan tinggi atau terkena diabetes semasa hamil.
.
Tapi
.
Kalau kita dah pun mengandung
.
Kurang sesuai untuk kita diet untuk turunkan berat badan. Elok kita rancang apa yang dimakan seharian sihat
.
Buatlah pilihan yang tepat
.
Kawal berat badan setiap masa.
.

7. Memakai baju yang ketat

Menggunakan baju yang ketat akan meningkatkan risiko apalagi di bahagian perut yang akan mengganggu perkembangan janin.
.
Bagi ibu yang ingin bergaya semasa mengandung, banyak baju hamil yang boleh kita pilih
.
Baju yang bagus di pakai semasa mengandung mestilah selesa, menyerap peluh & mempunyai pengudaraan yang baik
.
Baju yang ketat akan mengganggu pperkembangan bayi dala mrahim
.
Baju mengandung juga tersebut tidak mempunyai getah dibahagian perut.

8. Merokok

Zaman dulu susah nak nampak orang perempuan merokok
.
Dulu
.
Sekarang ni ramai
.
Dari yang free hair hingga yang bertudung.
.
Tabiat merokok yang diteruskan sepanjang ibu mengandung akan menyebabkan bayi dilahirkan dengan keadaan berat kelahiran yang rendah.
.
Keadaan seperti ini tidak baik untuk bayi kerana boleh menyebabkan kanak-kanak tidak mampu belajar di masa depan.
.

Malah, anak kita juga boleh ketagihan nikotin, dan akan cenderung untuk merokok ketika usianya masih muda.
.
Tabiat buruk semasa hamil seperti merokok mesti dijauhkan

9. Susu yang tidak dipasteur

Susu mentah belum dipasteur tidak digalakkan diminum oleh ibu mengandung. 
.
Pempasteuran yang dilakukan bertujuan untuk menghapuskan bakteria jahat dengan menggunakan suhu tinggi. 
.
Apabila kita mengambil susu atau produk olahannya, sangat perlu lebih teliti dan berhati-hati. 
.
Perhatikan bungkusan, sama ada sudah melalui proses pempasteuran atau belum. 
.
Susu yang tidak dipasteur berisiko mengandungi bakteria listeria yang akan meningkatkan risiko keguguran dan penyakit serius.

10. Membersihkan Najis Kucing

Najis kucing boleh menjadi tempat untuk parasit yang berbahaya menjangkiti ibu mengandung. 
.
Jangkitan parasit boleh menimbulkan gejala yang mungkin awalnya tidak disedari dan dirasakan oleh ibu itu sendiri.
.
Sehinggalah
.
Semuanya terlambat
.
Najis kucing boleh menyebabkan ibu mengandung mengalami keguguran.
.
Atau bayi dilahirkan tidak bernyawa. 
.
Walau bayi dapat lahir dengan keadaan selamat, jangkitan parasit akan membuat bayi kejang.

11. Mandi Dalam Air Panas atau Sauna

Sepanjang mengandung, sebaiknya ibu mengelakkan bilik atau persekitaran bersuhu panas. 
.
Berdasarkan kajian, risiko keguguran yang dialami oleh ibu akan meningkat menjadi 2 kali ganda jika ibu berendam dalam air panas atau melakukan sauna semasa  3 bulan pertama usia kehamilan.
.
Atau
.
Semasa trimester 1

12. Mengambil ubat ubatan tanpa panduan dari doktor

Ibu hamil disyorkan tidak mengambil ubat-ubatan tanpa petunjuk dari doktor. 
.
Sebab apa ya?
.
Ubat yang dimakan oleh ibu hamil boleh masuk ke dalam plasenta & sampai kepada janin dalam kandungan. 
.
Wah bahaya tu
.
Bukan masa mengandung je tau
.
Beberapa jenis ubat dikenalpasti masuk ke badan bayi melalui air susu ibu.
.
Ada ubat ubat ini boleh memberikan bahaya kepada bayi.


Beberapa jenis ubat tertentu boleh digunakan oleh ibu semasa mengandung atau semasa masa menyusui jika memang terbukti aman, selamat untuk ibu yang sedang mengandung atau untuk janin yang sedang dikandung. 
.
Jadi
.
Puan puan semua
.
Sebelum makan ubat.
.
Terutama ubat tradisional seperti jamu, rujuk terlebih dahulu dengan doktor untuk memastikan keselamatannya. 
.
Sah selamat
.
Baru beli & makan.

13. Menggunakan kasut tumit tinggi

Kasut tumit tinggi merupakan kasut yang digemari oleh ramai wanita untuk membuat tubuh kelihatan tinggi.
.
Dalam keadaan biasa
.
Menggunakan kasut tumit tinggi tidak baik untuk postur badan
.
Badan boleh jadi sakit sakit
.
Terutama jika berjalan jauh
.
Kita juga mudah untuk terjatuh di sebabkan kurang stabil
.
Semasa mengandung, kasut tumit tinggi sangat tidak di galakkan.
.
Penggunaan kasut tumit tinggi semasa kita mengandung, akan menyebabkan otot-otot yang terdapat di kawasan pinggang tegang.
.
Ibu hamil boleh mengeluh lenguh lenguh & sakit pada bahagian pinggang. 
.
Ibu mengandung akan mengalami perubahan paksi badan. 
.
Tubuh akan lebih condong ke depan & ibu hamil akan berusaha untuk menegakkan tubuhnya ke belakang.
.
Ini akan meregangkan otot-otot punggung dan pinggang. 
.
Kasut tumit tinggi akan meningkatkan risiko ibu terjatuh & sangat berbahaya untuk ibu.
.
Dan bayi yang dikandung. 
.
Boleh menyebabkan keguguran atau kecacatan janin. 
.
Seeloknya tak perlu pakai terus kasut tumit tinggi

14. Memakai ubat nyamuk

Ubat nyamuk sangat bagus untuk mencegah gigitan nyamuk. 
.
Ingat lagi tak masa kecoh tentang virus zika?
.
Baru lagi kan
.
Masa sukan olimpik di Brazil
.
Kan bahaya nyamuk tu untuk ibu mengandung
.
Di katakan membuatkan bayi menjadi cacat
.
Jadi ramailah yang memborong ubat nyamuk
.
Racun serangga.
.
Dalam ubat nyamuk terkandung bahan kimia aktif & termasuk dalam golongan racun perosak. 
.
Bahan kimia ini akan menimbulkan kesan sampingan, salah satunya boleh menyebabkan terjadinya kerosakan saraf. 
.
Ubat nyamuk yang disembur juga mengandungi minyak tanah yang akan menyebabkan terjadinya kerosakan buah pinggang bayi yang dikandung. 
.
Manakal ubat nyamuk dalam bentuk losyen yang disapu pada kulit mengandungi bahan kimia yang diserap oleh kulit & menjadi racun dalam tubuh.
.
Kalau boleh jangan guna
.
Paling tidak kawal penggunaannya
.
Kalau nyamuk banyak, mungkin di sebabkan oleh kawasan kediaman kita yang semak.
.
Daripada kita gunakan racun nyamuk
.
Lebih baik kita bersihkan laman rumah

15. Melakukan Diet Semasa Mengandung

Diet untuk menguruskan badan tidak digalakkan semasa mengandung. 
.
Selain berbahaya kepada ibu mengandung, diet yang dilakukan semasa mengandung boleh membahayakan janin yang dikandung. 
.
Risiko untuk kekurangan vitamin, mineral dan zat lain yang diperlukan selama masa mengandung boleh berlaku. 
.
Saiz perut ibu tetap akan membesar sepanjang mengandung. 
.
Nak diet, boleh buat lepas bersalin
.

Akhir kata Jauhi Amalan yang tak elok ini

Supaya kita sihat & bayi juga selamat. Insyaallah
.

*DISCLAIMER

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Comments

  1. Kesihatan wajib dititikberatkan oleh semua peringkat usia

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

5 Bahaya Kucing Kepada Ibu Mengandung. Apa Salah si Miow?

Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3