Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3

Makanan Berkhasiat Untuk Ibu Mengandung Trimester 1 hingga 3

.
Assalamualaikum wrmbth, Terima kasih kerana melawat ibusyurga.blogspot.com.
.
Hari ini kita akan kongsikan tentang makanan untuk ibu mengandung.
.
Makanan yang berkhasiat memang sangat penting untuk ibu hamil, kerana akan berpengaruh terhadap kesihatan ibu dan janin. 
.
Makanan ibu hamil tersebut harus mengandungi pemakanan yang seimbang, ertinya makanan yang dimakan harus dapat memenuhi keperluan pemakanan semasa kehamilan baik dari segi jenis, kualiti dan kuantiti. 
.
Oleh kerana itu, walaupun makannya banyak namun jenis makanannya tak berkhasiat maka tidak akan membantu kesihatan yang optimum.
.
Untuk jumlah keperluan kalori ibu hamil sesuai dengan usia kehamilannya, iaitu: 
.
Makanan untuk ibu hamil muda atau enam bulan pertama kehamilan (trimester pertama dan kedua), sebaiknya mengandungi kalori kira-kira 2,000 kalori per hari. 
.
Namun, selama tiga bulan terakhir kehamilan (trimester ketiga), Ibu hamil akan memerlukan tambahan 200 kalori per hari, sehingga totalnya sekitar 2.200 kalori per hari. 
.
Untuk jenis makanan, wanita hamil digalakkan mengambil 10% kalori daripada protein, 35% kalori daripada lemak, dan 55% sumber kalori lain dari karbohidrat. 
.
Disamping sumber kalori tersebut makanan ibu hamil juga harus mengandungi lebih banyak zat besi, kalsium, vitamin A, B dan C, folat, magnesium, selenium (yang diperlukan untuk kelenjar tiroid) dan seng. 
.
Semua nutrisi ini boleh dijumpai dalam produk segar dan protein.
.
Mengenai jenis makanan, terdapat beberapa yang menjadi keutamaan di setiap trimesternya. 
.
Berikut jenis makanan berkhasiat untuk ibu hamil di setiap trimester
.

Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Pertama (I) 

.

1. Pisang 

Pisang baik dimakan untuk ibu hamil timester pertama kerana dapat mengurangkan mual (ketagihan) yang biasanya dialami ibu hamil muda tiga bulan pertama. 
.
Pisang adalah sumber vitamin B6 yang tinggi (membantu mengatasi morning sickness), selain itu pisang juga mengandungi serat, vitamin C, asid folik dan potasium. 
.

2. Bayam 

Sayuran hijau yang satu ini baik untuk ibu hamil muda kerana banyak mengandungi asid folik. 
.
Asid Folik yang mencukupi diperlukan pada awal kehamilan untuk mencegah kecacatan tiub saraf (cacat lahir pada otak dan saraf tunjang). 
.
Selain itu Bayam juga mengandungi serat, mangan, besi, vitamin A, C dan K.

.3. Kacang-kacangan 

Sebahagian besar dari kita tahu bahawa kacang-kacangan merupakan sumber protein dan serat, oleh kerana itu kacang selama kehamilan akan membantu mengatasi sembelit. 
.
Hampir 40 peratus wanita hamil akan menjadi sembelit selama kehamilan. 
.
Penyebab sembelit tersebut meliputi tekanan rahim yang semakin besar, hormon progesteron yang melambatkan gerak pencernaan, dan suplemen zat besi. 
.
Kacang juga mengandungi sumber yang kaya akan asid folik dan zat besi.
.

Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Kedua (II) 

1. Telur 

Telur menjadi makanan yang berkhasiat untuk ibu hamil kerana Kuning telur mengandungi choline, nutrisi penting yang memainkan peranan penting dalam perkembangan otak bayi (janin) di samping meningkatkan otak anda sendiri. 
.
Ibu hamil perlu mendapatkan kira-kira 450 mg choline setiap hari. 
.
Dan jika anda vegetarian atau tidak suka telur, sumber-sumber lain yang mengandungi choline termasuk daging lembu, susu dan kacang soya. 
.

2. Avocado

Ibu hamil trimester dua dianjurkan mengambil alpukat, kerana avokado adalah sumber serat, vitamin K, asid folat, vitamin C, kalium dan vitamin B6. 
.
Diperkaya juga dengan lemak tak tepu yang sihat, yang merupakan lemak "baik" yang boleh membantu melindungi terhadap penyakit jantung. 
.
Avocado telah diketahui dapat membantu mengurangkan morning sickness dan membantu pertumbuhan otak bayi dan pertumbuhan rangkaian.
.

Makanan Untuk Ibu Hamil Trimester Ketiga (III) 

.

1. Betik 

Buah tropika yang satu ini penuh dengan vitamin C, asid folik, serat, dan potasium. 
.
Betik juga merupakan cara alami untuk mengatasi sembelit, yang sering dialami semasa kehamilan, terutama pada trimester ketiga. 
.
Namun, wanita hamil hanya boleh makan pepaya matang, kerana betik yang masih mentah kebanyakan mengandungi pepsin dalam pada getahnya (resin dari pokok betik), yang boleh menyebabkan penguncupan. 
.

2. Kacang 

Ketidakselesaan semasa hamil menjadi lebih berat selama trimester ketiga, penting untuk makan sering. 
.
Kacang-kacangan adalah sumber protein dan lemak yang sihat untuk jantung. 
.
Kacang-kacangan seperti badam, walnut, pistachio dan kacang mete semua mempunyai lemak sihat, protein dan serat. 
.

3. Lemak Ikan 

lemak pada ikan laut kaya akan asam lemak omega 3 yang boleh membantu membantu jantung dan menguatkan kesihatan otak. 
.
Makan sampai 12 auns ikan setiap minggu dianggap selamat untuk ibu hamil selama kehamilan. 
.
Makanan berkhasiat untuk ibu hamil diatas sebaiknya jangan di lewatkan dalam menu sehari-hari hingga hari kelahiran tiba, namun juga sebaiknya disertai dengan makanan yang lain, asal bukan pantang larang untuk ibu hamil.

Comments

  1. Saat mengandung yang paling best
    makan tanpa perlu fikir tentang diet

    ReplyDelete

Post a Comment