Senang rupanya cara atasi alahan mengandung! Ikuti 17 tips mudah ini


"3 Bulan pertama kehamilan memang mencabar! Ini cara atasi alahan mengandung yang ibu boleh amalkan supaya selera makan tak merajuk & pergi membawa diri"

Wanita bekerja seperti ibu ni tiap kali mengandung cukup risau dengan 1 benda. 


"Alahan ibu mengandung"
Mana taknya.

Kalau dulu rekod kedatangan ke pejabat cantik.


Lepas mengandung mula datang lewat, lagi teruk kena MC. 

"Kepala ni rasa pening sangat. Tekak pun rasa kembang. Apa yang di makan keluar balik"
Bila jadi macam ni, memang banyak kerja terbengkalai

KPI di tempat kerja nak kena jaga, kerja kerajaan pun dah pakai KPI sekarang ni. Swasta lagilah


cara atasi alahan mengandung


Ibu ada kawan yang terpaksa berhenti kerja sebab alahan hamilnya teruk sangat


Dalam ekonomi lembap macam ni. Kena fikir panjang kalau nak berhenti kerja

"Loan PTPTN banyak lagi nak bayar, nak bagi mak ayah & pinjaman kereta lagi. Hmm. Kena buat persiapan awal ni. Kalau mengandung pun boleh bertenaga lagi"
Ibu nak cerita ni, pejabat tempat ibu kerja majoriti orang cina. Perempuannya kuat kuat walaupun mengandung

Baru minggu lepas bos ibu bercerita (Lelaki akhir 30an berbangsa cina), tentang staf bawah unit kami. Katanya dalam pelat lidah cina

"Saya banyak respect sama Wendy(Bukan nama sebenar), Mengandung 7 bulan tapi boleh stay siapkan kerja dengan team sampai jam 3 pagi. Kalau saya sendiri, memang tak larat"
Ibu kenal Wendy ni, memang betul kata bos. Dah mengandung 7 bulan tapi badan kuat. 


mengapa wanita cina kuat bekerja walaupun hamil

Beberapa hari lepas tu, kebetulan Wendy datang jumpa Ibu atas urusan kerja


Sambil sambil borak tu Ibu tanya

"Wendy, You tak penat ke? Saya tengok banyak kuat kerja"
Nak tahu apa Wendy kata


"Mana ada ma, kalau I tak kuat kesian sama staff yang ganti bila I cuti bersalin nanti. Kena kuat fizikal & mental"
Terbit rasa hormat dalam hati Ibu. Orang bukan islam pun sungguh bertanggungjawab & empati dengan orang lain

Nak tahu, benda ni biasa dalam pejabat Ibu. Boleh kata semua staf wanita bangsa cina, mengandung pun tetap kuat buat kerja


Ada alah masa hamil, lawan atau buat persediaan


Ibu perhatikan, ada beberapa perkara yang mereka lakukan untuk hilangkan loya & mual semasa mengandung


Semoga kita boleh dapat manfaat


Boleh lihat video pendek 2 minit mengenai alahan mengandung di bawah ini



Jadi

Sekiranya kita bersedia hadapi alahan mengandung

Elok sediakan diri dengan ilmu & petua dari awal supaya
  1. Mual & loya terkawal
  2. Badan kita cergas
  3. Kerja di pejabat & di rumah siap dengan cemerlang
Teruskan membaca untuk jawapannya


alahan mengandung wanita bekerja

Cara atasi alahan mengandung bukan saja hilangkan loya & muntah

Tapi

Ibu hamil juga akan dapat menikmati 9 bulan yang lebih bermakna

Sebab

Dapat mengandung tanpa alahan memang dah untung sangat tau

Kita boleh hilangkan alahan mengandung dengan ilmu yang akan dikongsi dibawah ini

Mula mula sekali paling penting untuk kita tahu

Jawapan untuk soalan di bawah ni

Iaitu



Kenapa ibu hamil kena alahan mengandung?


jadi mak kena kuat

Antara sebab yang ibu jumpa
  1. Ibu mengandung mempunyai deria bau yang sensitif. Hidung jadi sangat sensitif
  2. Cara badan bertindakbalas terhadap hormon kehamilan (Hcg) yang naik tinggi semasa trimester 1 
  3. Rasa tidak selesa perut di awal mengandung. 
Dan sebenarnya

Ada doktor berpendapat alahan ni ada kebaikannya

  1. Ibu yang ada alahan dikatakan mempunyai risiko keguguran yang lebih rendah.
  2. Paras hormon kehamilan hCG yang lebih tinggi & menyebabkan alahan ni menunjukkan badan kita kuat
  3. Alahan disebabkan kehamilan cara badan menjaga ibu & bayi dari bahan yang boleh membahayakan janin
Jadi

Bertabahlah wahai ibu semua


Bersama kesusahan ada kesenangan kan


Sekarang ni


Kita dah tahu punca alahan semasa mengandung


Jawapan soalan seterusnya pun sangat penting


Iaitu





Sampai bila kita akan mengalami alahan?

bila alahan mengandung akan berhenti

Ibu akan mula mengalami alahan sejak minggu ke 4 ~6  kehamilan

Dan 50% ibu mengalami alahan akan hilang sepenuhnya pada minggu ke 14.

17 Cara atasi alahan mengandung supaya badan kuat! Hebat di tempat kerja & rumah.


cara atasi alahan hamil semasa bekerja

 1. Bangun lebih awal & ambil masa untuk bersiap

Rasa mual, pening pening ni sebenarnya boleh dikatakan paling teruk semasa bangun tidur

Jadi

Kalau kita bangun lebih awal dari waktu biasa

Dan kita ambil masa untuk bangkit dari tilam yang empuk

Sampailah rasa pening tu kurang

Barulah kita pergi bersiap

Insyaallah akan kurang pening pening tu

2. Letak makanan di tepi katil

Antara punca loya adalah kerana perut kita kosong semasa tidur malam

Dan ini menyebabkan asid perut banyak

Sediakan buah, biskut atau makanan pengalas perut di tepi katil

Ini akan mengurangkan rasa lapar & asid perut

Bagi ibu hamil yang ada kencing manis, petua ini akan bantu kawal paras gula

3. Makanan tambahan & vitamin yang dipercayai

tak makan makanan tambahan semasa hamil jadi lesu

Ibu yakin kita semua dah tahu kepentingan ambil makanan tambahan


Ada jenis makanan sunnah seperti madu.


Ada jenis moden seperti vitamin.

Doktor pun ada bagi vitamin macam asid folik dan multivitamin

Belum campur dengan pil iberet dan zat besi

Kalau ada kencing manis lagilah. Tambah lagi dengan pil kawal gula

Ibu perhati, ini punca utama kenapa rakan sepejabat bangsa cina lebih sihat & cergas masa mengandung

Boleh perform lagi


Mereka tak kedekut nak labur duit untuk makanan tambahan. 


makanan tambahan bantu ibu bertenaga semasa mengandung


Tapi satu Ibu nak ingatkan supaya kita ambil yang terjamin selamat saja

Buat kajian & dapatkan dari jenama yang dipercayai

Apa kesan kalau badan kita tak cukup khasiat? Itu yang alahan jadi tak terkawal

Badan lesu dan lembik. Penyakit & kuman senang datang. Keputihan dan sebagainya

Banyaklah

Ibu punya pengalaman masa mengandung dulu, macam macam makan tambahan cuba

Ada yang tak berkesan pun. Yang betul betul bagus pada pandangan ibu, makan vitamin shaklee atas bimbingan puan Maznee.

Sampai sekarang pun Ibu selalu tanya Maznee. Ya lah. Kalau salah makan kan bazir tu. Terlebih makan jadi mudarat

Sebab tu ibu kata, nak makan suplemen buat kajian dulu. Ibu buat kesimpulan, vitamin shaklee ni cuma akan bagus kalau pengedarnya bagus.

Mujur pilihan ibu tepat. Kalau nak senang, whatsap saja Maznee 019-2653791

Ibu dah tolong promot ni, Maznee kena belanja makan. Hehe

4. Jangan terus baring selepas makan

Ibu yakin

Mak ayah kita cukup pantang betul, lepas makan baring

Apatah lagi kalau makan atas tilam

Boleh kena rotan dulu

Ikut kajian, tidur mengiring sebelah kiri selepas makan akan mengganggu pencernaan.

5. Jangan minum air selepas bangun tidur

Seperti ibu kongsikan di awal tips ini

Masa kita tifur, perut kita kosong. Elok sediakan makanan tepi katil


Ini sambungan tips tersebut.


Jangan minum air kecualit selepas menjamah sedikit makanan. 


Perut kosong boleh menyebabkan rasa mual & muntah.


Pastikan kita minum air kosong secukupnya untuk elakkan dehidrasi.

6. Kenal pasti bau makanan & lain lain yang menyebabkan kita loya

makan dan elakkan lapar semasa hamil

Hidung kita sensitif sangat masa mengandung

Elakkan bau-bauan seperti makanan & wangian yang menyebabkan kita loya


Ibu pasti kita lebih tahu

7. Elak makan makanan panas

Makanan yang panas memang sedap di makan

Ibu duduk di pejabat & selalu bergaul dengan orang cina


Mereka ni suka makan panas


Tapi gigi cepat rosak


Selain itu, makanan panas juga berbau kuat


Bau yang kuat boleh mendatangkan loya pada ibu yang sensitif deria baunya.

Jadi makanlah makanan yang tidak terlalu panas

8. Kurangkan makanan berempas & pedas

Ibu ada buat sikit kajian

Makanan berempah & pedas akan meninggikan risiko untuk kita terkena gastrik

Kalau makan pedas, elok minum susu untuk kurangkan pedas

Cuma ada ibu hamil loya dengan susu.

Bila dah kena gastrik lagilah senang kita nak muntah

Sebab angin dah naik ke kepala

Selain itu, makanan pedas dah berempah akan mudah membuatkan kita muntah kerana membanyakkan asid perut

Bila asid perut banyak

Kita dapat rasa sampai ke tekak

9. Elak makan jeruk & asam

Ibu pasti, ramai yang suka makan benda masam untuk elakkan loya

Tapi jangan berlebihan


Terlalu banyak makanan masam akan menyebabkan masalah gastrik


Ada banyak lagi cara untuk hilangkan alahan mengandung gatal kulit

10. Makan pisang

Pisang kaya dengan vitamin & mineral yang bermanfaat

Terutama vitamin b

Selain itu, pisang juga kaya dengan tenaga

Makan secara sederhana

11. Ambil halia

Halia mempunyai manfaat untuk memberikan kelegaan pada alahan mengandung

Asalkan kita makan dengan sederhana


Makan halia berlebihan boleh menyebabkan gastrik.

12. Jangan biar perut kosong

jangan biar perut kosong semasa mengandung

Perut yang kosong akan menyebabkan asid perut banyak

Jadi

Makan kerap. 

Tapi dalam kuantiti sedikit

Ini akan mengelakkan kita berasa lapar

Tips ini sangat bagus untuk kawal gula untuk ibu hamil dengan kencing manis

13. Pilih diet berprotein

Makanan yang tinggi protein secukupnya

Contohnya seperti ikan

Ikan sumber protein yang bagus.

Telur juga bagus. Protein akan membuatkan kita kenyang lebih lama & mengelakkan asid perut keluar dengan banyak

Pastikan jangan berlebihan

Kasihan buah pinggang kita

14. Jangan makan & minum silih berganti

Minum sambil makan akan mengganggu sistem penghadaman kita

Dan dipercai boleh membuatkan kita gemuk


Kerana air akan merendahkan metabolisme & menyebabkan lemak didalam badan

15. Elakkan pakaian ketat

Malaysia ni panas & lembap sepanjang tahun

Cuaca yang panas ini sesuai pakai pakaian yang longgar & tidak melekat pada tubuh


Kerana berlaku pengudaraan


Bila suhu badan naik kerana pakaian yang kurang sesuai, boleh menyebabkan rasa mual

16. Dapatkan rehat secukupnya

Ibu bekerja perlu pandai seimbangkan tekanan

Tekanan berlebihan memudaratkan


Kerja yang terlampau banyak boleh buat kita lupa untuk makan pada masa yang tepat


Ini boleh menambahkan rasa mual Puan.

17. Selalu dapatkan nasihat doktor

18. Banyakkan pengambilan buah-buahan

Buah buahan banyak khasiatnya

Cuma pastikan kita pilih buah yang tak berapa tinggi gula

Buah epal bagus

Buah pear pun banyak khasiat

Tetapi buah buahan yang tinggi gula seperti mangga dan durian

Nak makan kena ada brek ya

Senang rupanya cara atasi alahan mengandung! Ikuti 17 tips mudah ini Reviewed by Mazni Azmi on November 16, 2017 Rating: 5

17 ulasan:

  1. Masa anak mengandung anak sulung dulu tiga bulan pertama memang alahan teruk. Tak boleh bau sup lah, bau nasi lah. Asyik loya saja. Mengandung anak kedua dan keiga alhamdulillah tak ada alahan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah mimi. Setiap anak tu Allah berikan pengalaman berbeza kan

      Padam
  2. Warna warni betul entri ibu zaid kali ni

    Memang bagus dapat petua untuk atasi alahan mengandung

    Dapat bantu ibu lebih sihat bertenaga

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih singgah ke mari Maznee

      Semoga bermanfaat ya

      Padam
    2. Memang bermanfaat

      Alhamdulillah semoga Ibu teruskan berkongsi

      Padam
  3. Perkongsian dan tips yang ohsem.. Bila mengandung, ibu memang kena kuat semangat sebab bawa satu lagi nyawa dalam perut..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu

      tanggung jawab pun dah lebih kan

      Padam
    2. Jadi ibu memang perlu kuat

      terutama kalau menyusu badan

      sampai 2 tahun kena teruskan kalau betul betul nak ikut

      Padam
  4. supaya semua ibu mengandung dipermudahkan menjalani proses ini

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana singgah ni

      Insyaallah

      Semua wanita berharap dapat beri yang terbaik kepada anak anak

      Padam
  5. Mama dah 6 tahun lepas bersalin hakim

    Alahan tu ada sikit sikit

    Mujur sebab banyak makan buah

    Mama pun suka makan buah

    Mungkin sebab buah tu ada vitamin b6, itu yang alahan terkawal

    semua yang berlaku ada sebabnya juga kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makan buah memang membantu kalau kita tak ada masalah loya yang teruk kan Mama

      Padam
  6. Balasan
    1. Terima kasih singgah blog ibu, semoga sis Raydah sihat dan di murahkan rezeki

      Amin

      Padam
  7. Ana 3 bulan pertama kepala memang pening setiap hari. Tak boleh bau minyak wangi. Dekat opis semua pakai minyak wangi masing2. Lagi pening dibuatnya. Minyak angin pun tak membantu. Bau kereta baru pun tak boleh. Teruk sungguh rasanya.

    BalasPadam
  8. seronok baca pengalaman ibu waktu hamil, saya pula jenis tiada alahan setiap kali hamil alhamdulillah

    BalasPadam
  9. Pengalaman bila isteri disahkan hamil selalu makan tapau sebab isteri tak larat nak masak. Perubahan kimia dalam badan ambil masa untuk nornal.

    BalasPadam

Hak Cipta Terpelihara Kasihnya Ibu Membawa Ke Syurga © 2017-2018

Borang Maklumat Hubungan

Nama

E-mel *

Mesej *

Dikuasakan oleh Blogger.